Ponad 70 osób wzięło udział w pierwszym cyklu szkoleń zorganizowanym dla nauczycieli akademickich w ramach Akademii Sztuki Dydaktyki. To wewnętrzna inicjatywa na naszej uczelni, która odpowiada na potrzeby zarówno pracowników jak i studentów.
– Akademia Sztuki Dydaktyki to nasza wewnętrzna inicjatywa, która pojawiła się z potrzeby zapewnienia pracownikom możliwości rozwoju, z przekonania o istotności dydaktyki w szkolnictwie wyższym i konieczności stałego podnoszenia jakości kształcenia. Zwracamy także uwagę na potrzeby naszych studentów, na sposób przekazywania wiedzy, na podejście do nauczania, zainteresowanie tematyką – wylicza dr Anida Stanik-Besler, prorektor ds. kształcenia Politechniki Opolskiej.
W pierwszym cyklu szkoleń, które prowadzili powołani niedawno Liderzy Dydaktyki, wzięło udział ponad 70 osób. Zapisy trwały dosłownie chwilę. – W planie było sześć szkoleń, jak m.in. narzędzia internetowe do aktywizacji studentów podczas zajęć, wykorzystanie gier i elementów grywalizacji w zajęciach dydaktycznych, metody aktywizujące w prowadzeniu zajęć dydaktycznych czy budowanie zespołu i relacji w dydaktyce akademickiej – wylicza Magdalena Dolińska, pełnomocnik Rektora PO ds. jakości kształcenia.
– Tematyka szkoleń to jedno. Druga, ważna kwestia to możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy nauczycielami z różnych wydziałów, prowadzącymi bardzo różnorodne zajęcia – dodaje Magdalena Dolińska.



– Zapisałam się właśnie dlatego, żeby poznać inne, dobre praktyki wykorzystywane przez dydaktyków. Szkolenie traktuję jako wymianę doświadczeń, spostrzeżeń – wylicza dr Katarzyna Łukaniszyn-Domaszewska z Wydziału Ekonomii i Zarządzania.
– W momencie, kiedy uważamy, że nie mamy już czego więcej się nauczyć, to się cofamy. Dlatego trzeba się uczyć cały czas. Takie szkolenia w małych dawkach często skupiające się na jednym aspekcie, pomagają rozwijać się w naszej codziennej pracy. Na szkoleniu pokazano mi m.in. jak ważne są kontrakty, które wypracowujemy wspólnie ze studentami. Robiłam takie rzeczy, ale tylko w niektórych aspektach. Pokazano mi, jakie korzyści płyną gdy takie kontrakty stosowane są częściej i szerzej. Mówiliśmy także o różnych metodach uczenia się , budowaniu zespołu studentów, jak dzielić studentów na zespoły. To też mocno mi pomoże w pracy zawodowej – relacjonuje dr inż. Anna Zatwarnicka z Wydziału Elektrotechniki, Automatyki i Informatyki.
Kolejne szkolenia w ramach Akademii Sztuki Dydaktyki już niebawem.