„Kierunek ważny dla strategii rozwoju regionu, będący odpowiedzią na oczekiwania przedsiębiorców” – tak Polska Komisja Akredytacyjna oceniła nasz kierunek studiów: zarządzanie i inżynierię produkcji.
„Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej stwierdza, że proces kształcenia realizowany na Politechnice Opolskiej umożliwia studentom kierunku zarządzanie i inżynieria produkcji osiągnięcie założonych efektów uczenia się dla studentów pierwszego i drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim. Wszystkie kryteria określone w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018r. (….) zostały spełnione, co uzasadnia wydanie oceny pozytywnej” – to fragment uchwały Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej w sprawie oceny programowej kierunku zarządzanie i inżynieria produkcji prowadzonego na Wydziale Inżynierii Produkcji i Logistyki naszej uczelni.
Ważna ocena pracodawców
W raporcie można m.in. przeczytać, że koncepcja ocenianego kierunku „wpisuje się w strategię rozwoju regionu”, a pracodawcy podczas spotkań z przedstawicielami Polskiej Komisji Akredytacyjnej bardzo pozytywnie oceniali absolwentów kierunku zarządzanie i inżynieria produkcji, podkreślając ich przygotowanie merytoryczne i chęć rozwoju umiejętności oraz kompetencje z zakresu zarządzania w działalności zawodowej. Zwracali także uwagę, że absolwenci zarządzania i inżynierii produkcji są zatrudniani w lokalnych firmach, a uczelnia odpowiada na potrzeby kadrowe otoczenia społeczno-gospodarczego.
– Zarówno ocena komisji jak i obszerny raport, przede wszystkim jasno wskazują, że rynek pracy oczekuje na absolwentów naszego kierunku, łączącego wiedzę inżynierską oraz technologię informatyczną z zaawansowaną wiedzą w zakresie nauk o zarządzaniu i jakości, dotyczącą organizacji procesów produkcyjnych oraz zarządzania przedsiębiorstwem różnej wielkości. Kolejny atut kierunku, to prowadząca zajęcia kadra, która cały czas się rozwija, prowadzi badania naukowe, swoją wiedzę przekazuje studentom. Eksperci podkreślili także silną współpracę uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym, przedsiębiorcami działającymi zarówno lokalnie jak i globalnie. Współpraca ta przybiera różne formy jak np. możliwość praktyk zawodowych i staży, organizacja wizyt studyjnych, współpraca przy realizacji prac dyplomowych, prowadzenie zajęć przez praktyków czy też konsultowanie rozwiązań inżynierskich przy wdrażaniu systemów zarządzania produkcją – wylicza dr inż. Iwona Łapuńka, dziekan Wydziału Inżynierii Produkcji i Logistyki.
Kontrola infrastruktury i pomocy dydaktycznych
Eksperci zwracali także uwagę na infrastrukturę dydaktyczną, naukową, biblioteczną, informatyczną a także środki i pomoce dydaktyczne, zasoby biblioteczne, aparaturę badawczą. – Są nowoczesne, umożliwiają prawidłową realizację zajęć i osiągnięcie przez studentów efektów uczenia się, w tym przygotowanie do prowadzenia działalności naukowej jak również są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w sposób zapewniający tym osobom pełny udział w kształceniu i prowadzeniu działalności naukowej – czytamy w raporcie.
– Pozytywna ocena Polskiej Komisji Akredytacyjnej, która została bardzo szczegółowo uzasadniona, do tego liczne pochwały z otoczenia społeczno-gospodarczego uczelni, to jasny sygnał świadczący o tym, że droga rozwoju zarówno kierunku jak i całego wydziału jest bardzo dobra – podsumowuje dr inż. Dominika Jagoda-Sobalak.