Przegląd posterów studenckich prezentujących prace wykonane w trakcie praktyki zawodowej odbył się na Wydziale Budownictwa i Architektury Politechniki Opolskiej. To pierwszy rocznik studentów, który cały semestr spędził na zawodowych praktykach.
– Przegląd posterów studenckich prezentujących zakres działań wykonanych w trakcie semestralnej praktyki zawodowej to ważne wydarzenie dla kierunku architektura i dla naszego wydziału. Semestralna praktyka zawodowa jest obowiązkowym element programu studiów, zgodnym z ministerialnym rozporządzeniem w sprawie przygotowywania do wykonywania zawodu architekta. 31 studentów, którzy odbyli praktyki, są pierwszym rocznikiem, który realizuje ten element programu. Zaliczenie praktyki jest konieczne do rozpoczęcia ósmego semestru studiów inżynierskich – tłumaczy prof. Monika Adamska, kierownik Katedry Architektury i Urbanistyki Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Opolskiej.
W gronie studentów, którzy cały semestr spędzili na praktykach jest Mateusz Szymanek. – Praktyki dotyczyły całej pracy architekta począwszy od stworzenia koncepcji, rozmów z klientem, pełnego wywiadu z inwestorem poprzez cały proces pracy nad projektem, aż do momentu złożenia pełnej dokumentacji do urzędu czy to do starostwa, czy konserwatora zabytków jeśli jest taka potrzeba. Praktyki zdecydowanie nauczyły mnie sumienności, rzetelności. Dowiedziałem się także jak dobrze zaprezentować swój projekt, aby był w pełni treściwy, zawierał wszystko to, co powinien oraz żeby nie trzeba było go poprawiać – relacjonuje Mateusz Szymanek.
Większość studentów realizowała praktykę w biurach Opola i województwa opolskiego, jak Wiktoria Horbacz, która pracowała w biurze projektowym w Prudniku. – Zajmowałam się wieloma projektami, począwszy od inwentaryzacji, adaptacji, przebudowy. Tworzyliśmy również wiele koncepcji dla inwestorów. Pracowałam m.in. nad projektem Namysłowskiego Parku Pokoleń, gdzie moja koncepcja została wzięta pod uwagę. To był projekt bardziej techniczny, rozwijaliśmy poszczególne strefy: sportu, relaksu czy też rozrywkową.
Praktyki nauczyły mnie sumienności, pracowitości, cierpliwości, ale także utwierdziły w przekonaniu, że chcę pracować w zawodzie architekta – podkreśla Wiktoria Horbacz.
– Myślę, że te doświadczenia przeniosą się na jakość prac dyplomowych, które w przyszłym semestrze studenci będą realizować. Wprowadzenie semestralnej praktyki wydłużyło czas studiów z siedmiu semestrów do ośmiu. Nasi studenci uzyskują tytuł zawodowy inżyniera architekta po czterech pełnych latach – mówi prof. Monika Adamska, która dodaje, że studenckie praktyki były realizowane we współpracy z Okręgowymi Izbami Architektów oraz Centralną Izbą Architektów.