W ramach projektu LIFE na studiach podyplomowych na Politechnice Opolskiej 90 osób przechodzi szkolenie dotyczące szeroko pojętej ochrony powietrza. To pierwszy tego typu projekt w województwie opolskim i jeden z nielicznych w skali kraju, który przygotowuje pracowników urzędów do kompleksowego zajmowania się wymianą źródeł ciepła.
Projekt LIFE po raz pierwszy realizuje Samorząd Województwa Opolskiego, z którego danych wynika, że problem złej jakości powietrza jest głównym problemem środowiskowym na terenie województwa opolskiego, a jego bezpośrednie skutki dotykają całe społeczeństwo województwa.
Głównym lokalnym źródłem przekroczeń pyłów zawieszonych i benzo(a)pirenu jest ogrzewanie indywidualne, które odpowiada za 42% stężeń w obszarze przekroczeń. Spośród 33 gmin ze stwierdzonym obszarem przekroczeń pyłu zawieszonego PM10, 27 to miasta, a 80% ludności narażonej na ponadnormatywne stężenia pyłu zawieszonego PM10 mieszka w największych 10 miastach województwa. Za przyczynę niewystarczającej skuteczności realizacji dotychczasowych programów ochrony powietrza uznano brak systemu zarządzania tj. odpowiednich narzędzi oraz kompetencji w samorządach lokalnych.
W walce o czyste powietrze ma pomóc unijny program LIFE, w którym biorą udział 42 gminy województwa opolskiego. Każda z nich wytypowała osobę, która została skierowana na studia podyplomowe na Politechnice Opolskiej. Pozostałe gminy województwa opolskiego również mogły skorzystać z oferty studiów podyplomowych, część z nich to zrobiła. Słuchaczami studiów jest 90 osób, wiele z nich to absolwenci Politechniki Opolskiej, głównie kierunku inżynieria środowiska, którzy po ukończeniu studiów będą odpowiedzialni za Program Ochrony Powietrza w danej gminie.
– Studia, które właśnie się rozpoczęły, potrwają dwa semestry. W pierwszym nacisk położono na wykłady, w drugim w małych grupach zaplanowano ćwiczenia. Plan studiów zakłada trzy bloki tematyczne: związane z ochroną powietrza i prawodawstwem, emisją zanieczyszczeń, termodynamiką. Np. na przedmiocie niskoemisyjne techniki spalania słuchacze mają okazję poznać rodzaje kotłów, rodzaje palenisk, żeby mogli doradzać system grzewczy dedykowany do konkretnego gospodarstwa domowego. Kolejny blok to podstawy fizyki atmosfery i rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń powietrza, a ostatni to przedmioty związane z zarządzaniem projektem, dotyczące tego, jak pisać wnioski, zdobywać środki, ale także przedmioty związane z podstawami psychologii potrzeb – wylicza dr inż. Grzegorz Borsuk, z Wydziału Mechanicznego, który koordynuje projekt ze strony Politechniki Opolskiej.
Studia te pozwolą na kompleksowe przygotowanie pracowników poszczególnych urzędów do zajmowania się wymianą źródeł ciepła. – Będą przygotowani do tego, żeby pomóc uzyskać dofinansowanie na wymianę pieca, wybrać najodpowiedniejszy rodzaj paliwa grzewczego, ale także, by przekonać mieszkańców, że warto to zrobić. Wciąż niestety panuje przekonanie, że środowisko zanieczyszczają duże obiekty, a nie małe gospodarstwa domowe – zaznacza dr inż. Grzegorz Borsuk.
Warto także podkreślić, że urzędnicy po zakończeniu studiów będą potrafili również zinwentaryzować dany budynek, określić jego zapotrzebowanie na ciepło oraz wybrać najbardziej korzystne źródło ciepła. – Dzięki temu będą wiedzieć, czy konieczna jest wymiana pieca, czy może lepiej zainwestować w termomodernizację budynku. Może to spowodować, że zapotrzebowanie na ciepło będzie niższe, a co za tym idzie, zmniejszy się zużycie dotychczas stosowanego paliwa – tłumaczy dr inż. Grzegorz Borsuk.