Opis projektu
Projekt pn. „Dać szansę! Uczelnia na miarę XXI wieku” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020 (Oś priorytetowa: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie: 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych).
Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju nr POWR.03.05.00-IP.08-00-DOS/19 „Uczelnia dostępna”, na podstawie umowy o dofinansowanie projektu nr POWR.03.05.00-00-A051/19-00 zawartej w dniu 11.12.2019 r.

- Okres realizacji projektu: 01.01.2020 r. – 31.12.2021 r.
- Wartość projektu: 3 992 019,00 zł, w tym wkład Funduszy Europejskich: 3 364 473,61 zł
Cele projektu
Celem projektu jest wsparcie zmiany organizacyjnej, podnoszenie świadomości i kompetencji kadry uczelni z zakresu niepełnosprawności poprzez realizację działań mających na celu zapewnienie przez uczelnię dostępności komunikacyjnej, administrowanych stron internetowych, narzędzi informatycznych, procedur kształcenia na poziomie wyższym, wprowadzenie do programów kształcenia modyfikacji zapewniających ich dostępność dla studentów z niepełnosprawnościami oraz działań z zakresu dostępności architektonicznej.
Cel główny zostanie osiągnięty poprzez realizację poniższych zadań:
- realizację szkoleń dla kadry uczelni,
- dostosowanie/modernizację istniejącej architektury uczelni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (windy, toalety, miejsca parkingowe i inne rozwiązania technologiczne umożliwiające studentom z niepełnosprawnością pełny udział w zajęciach charakterystycznych dla uczelni technicznej),
- uruchomienie systemu e – learnigowego, który jest jednym z najskuteczniejszych rozwiązań w doskonaleniu zawodowym, samokształceniu i rozwoju personalnym. Szczególną szansę stanowi dla osób z niepełnosprawnością ruchową – dzięki e-szkoleniom mogą one nabyć wiedzę bez wychodzenia z domu, umożliwi pełną komunikację ze środowiskiem akademickim Uczelni,
- dostosowanie wsparcia edukacyjnego dostosowanie i ujednolicenia stron WWW (dostosowanie ich do standardu WCAG 2.0),
- dostosowanie i zakup technologii wspierających,
- ułatwienia w zakresie nawigacji osób niepełnosprawnych w przestrzeni architektonicznej i budynkach Politechniki Opolskiej,
- przygotowanie odpowiednich procedur zapewniających przestrzeganie standardów dostępności, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi w zakresie: architektonicznym, cyfrowym, edukacyjnym (dydaktycznym), rekrutacji,
- utworzenie Biura Wsparcia Osób Niepełnosprawnych.
Cel główny zostanie osiągnięty poprzez realizację celów szczegółowych:
- podniesienie kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa
- wsparcie zmian organizacyjnych i podniesienie kompetencji kadr w systemie szkolnictwa wyższego, które znalazły odzwierciedlenie w rozwoju kompetencji kadry zarządzającej, naukowej, dydaktycznej i administracyjnej w ramach specjalistycznych szkoleń.
- poprawę dostępności szkolnictwa wyższego w ramach zakupów nowych/modernizacji istniejących systemów informatycznych dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych,
- dostosowania architektury uczelni do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Planowane efekty
W złożonym przez Politechnikę Opolską oświadczeniu, stanowiącym załącznik do Wniosku o dofinansowanie projektu, określono stan docelowy, jaki zostanie osiągnięty w wyniku realizacji projektu.
Oceny stanu dostępności Politechniki Opolskiej „na wejściu” oraz stanu docelowego na zakończenie realizacji projektu dokonano w oparciu o metodologię zawartą w wybranej przez Politechnikę Opolską ścieżce MIDI, określonej w regulaminie konkursu nr POWR.03.05.00-IP.08-00-DOS/19 ”Uczelnia dostępna”.
Obszar 1 – Struktura organizacyjna jednostki ds. dostępności (np. BON, DON):
Powołane zostanie Biuro Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, w którym zatrudnione będą dwie osoby. Umożliwi to podejmowanie działań na większą skalę, a tym samym zmierzających do zwiększenia dostępności Uczelni, przy uwzględnieniu wszystkich rodzajów i stopni niepełnosprawności określonych w Standardach dostępności dla polityki spójności 2014 – 2020. Poza tym, działania kierowane będą nie tylko do kandydatów na studia, studentów, czy pracowników z niepełnosprawnościami, ale również do innych osób z niepełnosprawnościami korzystających z oferty edukacyjnej Uczelni oraz pozostałej grupy pracowników zatrudnionych w Politechnice Opolskiej. Opracowana zostanie struktura organizacyjna biura, a także zakres jego działania.
Obszar 2– Architektura:
Planowane inwestycje architektoniczne w istotny sposób poprawią dostępność Uczelni.
W wyniku przeprowadzonej oceny stanu faktycznego użytkowanych obiektów, w celu poprawy dostępności budynków Politechniki Opolskiej komisja zarekomendowała m.in.:
- zamontowanie tablic, tabliczek informacyjnych oraz map z położeniem poszczególnych obiektów Uczelni (optymalna wysokość umieszczenia, odpowiednia wielkość czcionki, kontrast, informacja w języku Braille’a),
- udostępnienie ww. informacji również w formie elektronicznej,
- wyznaczenie i stworzenie miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnością ruchu (odległość od wejścia, faktura i rozmiar ww. miejsca) oraz poprawienie wyglądu dotychczasowych miejsc parkingowych (umieszczenie tabliczek informacyjnych, pomalowanie na niebieski kolor i ich odpowiednie oznakowanie),
- wyznaczenie szlaków komunikacji pieszych na parkingu,
- poprawienie dostępności otoczenia poprzez: obniżenie krawężników przed wejściem do budynków, zamontowanie zmiennej faktury oraz pasów ostrzegawczych przed wejściem do budynku, udrożnienie dojścia do budynków, oznakowanie kontrastowo drzwi wejściowych oraz drzwi wewnętrznych w budynkach,
- dostosowanie 6 ogólnodostępnych pomieszczeń sanitarno – higienicznych dla potrzeb osób z niepełnosprawnością,
- zamontowanie wind osobowych w 3 budynkach,
- zakupienie i zamontowanie szlabanów z kontrolą dostępu na wjeździe do akademików, celem umożliwienia osobom niepełnosprawnych dojazdu jak najbliżej wejścia do obiektu.
Obszar 3– Technologie wspierające:
Planowane inwestycje w technologie wspierające istotnie poprawią dostępność Uczelni.
W oparciu o przeprowadzony audyt, celem poprawy dostępności Uczelni komisja zarekomendowała m.in.:
- zakupienie i montaż 4 pętli indukcyjnych w wybranych budynkach Uczelni, co przyczyni się do zwiększenia dostępności edukacji dla osób z niepełnosprawnością słuchu,
- zintegrowanie szlabanów na wjeździe do akademików z kontrolą dostępu, co w znaczny sposób ułatwi dostęp osobom z niepełnosprawnością ruchu do budynków.
Dodatkowo planuje się:
- zakupienie i instalację platformy e-Learningu, która jest jednym z najskuteczniejszych rozwiązań w doskonaleniu zawodowym, samokształceniu i rozwoju personalnym. Szczególną szansę stanowi dla osób z niepełnosprawnością ruchową – dzięki e-szkoleniom mogą one nabyć wiedzę bez wychodzenia z domu, umożliwia pełną komunikację ze środowiskiem akademickim Uczelni,
- zakupienie nowego oprogramowania do kiosków multimedialnych, ułatwiającym osobom niepełnosprawnym dostęp do informacji,
- zakupienie centralnego portalu uczelnianego, który pozwoli na ujednolicenie stron www
i dostosowanie ich do standardu WCAG 2.0.
Obszar 4– Procedury:
Przygotowane i wdrożone zostaną procedury zapewniające przestrzeganie standardów dostępności, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi w zakresie: architektonicznym, cyfrowym, edukacyjnym (dydaktycznym), rekrutacji. Celem wytycznych zapewniających dostępność w ww. zakresach będzie stworzenie szczegółowych procedur ustanawiających minimalne wymogi i uwzględniających standardy dążące do zapewnienia dostępności. Wszystkie procedury będą aktualizowane/wypracowywane wspólnie z zainteresowanymi jednostkami i osobami na zasadach równości, partnerstwa oraz partycypacji.
Obszar 5– Rodzaje wsparcia edukacyjnego:
Zapewniona zostanie dostępność materiałów dydaktycznych w formie cyfrowej poprzez zakup i instalację platformy e – Learningu, na której umieszczone zostaną dostosowane treści. Wsparcie edukacyjne będzie miało charakter szczegółowy i adresowane będzie zarówno do pracowników dydaktycznych Politechniki Opolskiej, jak i studentów z uwzględnieniem wszystkich rodzajów i stopni niepełnosprawności.
Obszar 6 – Szkolenia podnoszące świadomość niepełnosprawności:
Przeprowadzone zostaną zaawansowane i kompleksowe szkolenia z poszczególnych zagadnień dotyczących niepełnosprawności, które będą obejmowały wszystkie sześć obszarów dostępności i zostaną odpowiednio udokumentowane.
Wskaźniki rezultatu Projektu:
- Liczba uczelni, które wdrożyły zmiany w zakresie zarządzania procesem kształcenia
- Liczba pracowników uczelni, którzy dzięki wsparciu z EFS podnieśli swoje kompetencje dydaktyczne,
- Liczba pracowników uczelni, którzy dzięki wsparciu z EFS podnieśli swoje kompetencje zarządcze,
- Liczba uczelni, które wdrożyły rozwiązania niwelujące zidentyfikowane bariery dostępności,
- Liczba przedstawicieli kadry uczelni, którzy dzięki wsparciu EFS podnieśli swoje kompetencje w zakresie edukacji włączającej.
Wskaźniki produktu Projektu:
- Liczba pracowników kadry dydaktycznej objętych wsparciem EFS w zakresie procesu kształcenia,
- Liczba pracowników kadry kierowniczej i administracyjnej uczelni objętych wsparciem w zakresie zarządzania uczelnią,
- Liczba uczelni, które zostały objęte wsparciem niwelującym zidentyfikowane bariery dostępności,
- Liczba przedstawicieli kadry uczelni objętych wsparciem w Programie w zakresie edukacji włączającej,
- Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- Liczba osób objętych szkoleniami / doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych,
- Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami,
- Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK),
- Liczba szkoleń e-learningowych tworzących bazę wiedzy na temat osób niepełnosprawnych.