Na Politechnice Opolskiej uruchomiono program poprawy zdrowia psychicznego z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości. Mogą z niego bezpłatnie skorzystać studenci wszystkich opolskich uczelni.
– Projekt bazuje na badaniu, które przeprowadziliśmy wśród studentów Politechniki Opolskiej. Dotyczyło ono poziom stresu, objawów depresji w trakcie pandemii i zdalnego nauczania. Wzięło w nim udział prawie 800 studentów – relacjonuje dr Sebastian Rutkowski z Katedry Fizjoterapii Wydziału Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii Politechniki Opolskiej. Wyniki badań zaskoczyły naukowców: prawie 60% badanych miało podwyższony poziom stresu, 56% studentów zgłosiło objawy depresyjne, ponad 77% ujawniło lęk o przyszłość, ok 60% odczuwało smutek i przygnębienie oraz tyle samo nerwowość i drażliwość, 60% pogorszenie kontaktów społecznych. Co najbardziej zaniepokoiło to fakt, że aż 18% studentów wskazało, że ma myśli samobójcze.
– Postanowiłem wykorzystać moje zainteresowania i doświadczenia naukowe związane z wirtualną rzeczywistością i wspólnie ze studenckim kołem naukowym „Błąd Kartezjusza”, którego jestem opiekunem naukowym, połączyć je z pomocą społeczności akademickiej. Tak powstał program wsparcia dobrostanu studentów przy pomocy wirtualnej rzeczywistości. Oczywiście, Politechnika Opolska gwarantuje specjalistyczną pomoc psychologa jak i psychiatry, niemniej jednak studenci mogą się wstydzić, obawiać spotkania ze specjalistą – tłumaczy dr Sebastian Rutkowski, który w trakcie badań klinicznych (zajmuje się głównie wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości w rehabilitacji) nawiązał współpracę z firmą specjalizującą się w wytwarzaniu produktów medycznych do tego rodzaju terapii.
– Każdy uczestnik, który się do nas zgłosi, zakłada okulary VR, w których ogląda film. Do wyboru jest kilka filmów, wyświetlane są różne miejsca np. górskie plenery, las, czy morskie fale. W trakcie filmu narrator wydaje komendy dotyczące np. wzięcia głębokiego oddechu. Trwa to do 15 minut. Zarówno przed jak i po filmie student przez kilka minut się wycisza. Program trwa pięć dni – relacjonuje Aleksandra Nowakowska ze studenckiego koła naukowego „Błąd Kartezjusza”. W trakcie terapii uczestnik ma założony pasek z czujnikiem tętna. Dane zebrane w trakcie sesji zostaną wykorzystane w celach naukowych.
– Projekt jest prostudencki, ale zawiera także komponent naukowy, czyli studenci z koła naukowego są zainteresowani analizą danych, czyli tym jak krótkie, około 15-minutowe treningi relaksacyjne z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości czyli stymulujące zmysł wzroku, słuchu, percepcji wpłyną na obniżenie poziomu stresu, poprawę jakości życia, ale także, na ile uczestnicy utożsamiają się z przebywaniem w tym otoczeniu. Elementem społecznym jest próba wsparcia opolskich studentów, nie tylko Politechniki Opolskiej. Efektem może być upowszechnienie pewnych programów, które mogą funkcjonować na naszej uczelni na zasadzie doraźnego wsparcia. Chcielibyśmy, aby jak najwięcej studentów wzięło udział w programie – podkreśla dr Sebastian Rutkowski.
Chętni do udziału w sesji mogą się zgłaszać przez formularz kontaktowy dostępny na profilu koła w mediach społecznościowych i na stronie wydziału. – To ciekawe doświadczenie. Przez te kilkanaście minut naprawdę można się zrelaksować, czuć różnicę w samopoczuciu – mówi jedna ze studentek.
Projekt wsparcia dobrostanu studentów przy pomocy wirtualnej rzeczywistości otrzymał wsparcie w ramach ministerialnego konkursu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”.