W środę, 11 września, o godz. 8.00 rozpoczyna się elektroniczna rejestracja uczestników Dziecięcej Politechniki Opolskiej w roku akademickim 2024/2025. Chętnych, jak co roku, na pewno nie zabraknie. Projekt ten cieszy się olbrzymia popularnością!
Warto uczestniczyć w Dziecięcej Politechnice Opolskiej.
– W dzieciach od najmłodszych lat kształtuje się nawyki, pokazując im różne możliwości, warianty, obszary. My pokazujemy te naukowe, ponieważ nauka jest największą wartością człowieka. Czego nauczymy się będąc dzieckiem, to rozwijamy lub bazujemy na tym jako dorośli. DPO jest projektem akademickim, przekazujemy dzieciom wiedzę w formie aktywnych wykładów. Dzieci mogą zadawać pytania prowadzącym, są też zachęcani do zadawania własnych pytań, często zespołowo. Jest to otwarta forma przekazu, bardzo luźna, czasami spontaniczna. Wykłady odbywają się na uczelni, a dzieci dostają specjalne indeksy. Ważnym elementem każdej edycji DPO jest immatrykulacja, a więc symboliczne wprowadzenie słuchacza do społeczności akademickiej. Miejsce, w którym odbywają się wykłady to nowoczesna aula, która również jest atrakcyjna dla dzieci, bo czują się w niej prawie jak w kinie – mówi dr Justyna Charaśna-Blachucik, pełnomocnik rektora ds. Dziecięcej Politechniki Opolskiej.
Pamiętajmy o zapisach.
– Zapisy są bardzo proste, wystarczy przeczytać regulamin i potem pamiętać o dacie rozpoczęciu rekrutacji. Już od 11 września od godz. 8.00 można wejść na stronę www.irk.po.edu.pl i dokonać zapisu dziecka w wieku 9–14 lat. W związku z tym, że projekt jest bardzo popularny i zbiera fantastyczne opinie, zarówno naszych młodych studentów, jak i ich opiekunów, co roku zachęcamy do uczestniczenia w nim kolejne grupy osób. Także teraz wysłaliśmy zaproszenia do wszystkich szkół podstawowych i domów kultury naszego województwa, a ponadto umieściliśmy plakaty informacyjne w popularnych miejscach letniej rozrywki, tj. w miejskich basenach i ośrodkach sportu – tłumaczy mgr Małgorzata Baldysz, organizatorka Dziecięcej Politechniki Opolskiej.
Tematyka zajęć jak zwykle zróżnicowana.
– Zawsze staramy się dobrać najbardziej atrakcyjne tematy. W tej edycji słuchacze poznają m.in. tajemnice kriogeniki, dowiedzą się też jak trenować, by odnosić sukcesy w sporcie. A już na pierwszym spotkaniu, 19 października, dr inż. Piotr Bębenek z Wydziału Ekonomii i Zarządzania, wraz ze studentami z SKN „Współpraca i Rozwój” wyjaśnią jak komunikować się bez agresji. To tylko część naszych propozycji na ten rok akademicki – dodaje Małgorzata Baldysz.
W jednej sali wykłady dla dzieci, w drugiej dla rodziców i opiekunów.
– Wykłady dla rodziców dotyczą obszarów psychologiczno-pedagogicznych. Dobieramy tematy zgodnie z potrzebami opiekunów, którzy chętnie korzystają z tej formy spotkań. Często dzielą się swoim doświadczeniem, słuchając specjalistów utwierdzają się w swoich przekonaniach, ale przede wszystkim dowiadują o innych rozwiązaniach lub pomysłach wychowywania dzieci. Nie brakuje też ożywionych dyskusji, wymiany poglądów, integracji i dobrego humoru – zaznacza Justyna Charaśna-Blachucik.